Zatte Tripel
Brouwerij 't IJ
Bekijk op https://kapooow.nl/zatte-tripel-campagne/
Brouwerij ’t IJ en grootstedelijke cultuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van Eindhoven tot Groningen, overal in Nederland worden de populaire stadsbieren geschonken. Echter weet niet iedereen dat hun allereerste bier, de welbekende Zatte, een tripel is. Tijd om dat te veranderen. KAPOOOW ontwikkelde een imagocampagne die de kijker meeneemt in een vrijzinnige vrolijke Zatte Tripel stad, die zich schuilhoudt achter het iconische logo met de struisvogel. Om de boodschap te verkondigen is niemand minder dan Michiel Romeyn ingeschakeld.
Als je Brouwerij ’t IJ zegt, zeg je eigenlijk meteen ook Zatte Tripel. Het is het eerste bier dat werd gebrouwen in de tanks aan de Funenkade in Amsterdam, recht onder de iconische molen. Amsterdam sloot Zatte Tripel al snel in haar hart. Nu, 35 jaar later, is het speciaalbier ook een vaste waarde in veel horecagelegenheden elders het land.
KAPOOOW heeft bewust gekozen voor een surrealistische stad als setting van de campagnebeelden, zo wordt een stads bier als Zatte Tripel voor iedere stedeling herkenbaar gepresenteerd. Het bier moet Amsterdam ontstijgen qua gevoel, zodat de decorstad net zo goed Groningen of Maastricht kan zijn.
In elke uiting zijn de 3 kernwaarden te vinden. Deze worden vertolkt door 3 stadse mensen die veel van elkaar verschillen, maar zich allemaal herkennen in de vrijzinnigheid van ’t IJ. Op deze wijze wordt het beeld van de grootstedelijke bierdrinker gekanteld.
Surrealistische merkenwereld
De wereld wordt vormgegeven door een op maat gemaakt theaterdecor. Alles in deze decor-stad is rood en wit, zo stap de kijker door het etiket een echte Zatte Tripel wereld binnen. Met de passende stylist werd de surrealistische wereld goed aangevuld: Rebekka Wörmann, bekend van haar werk voor de NPO-kinderserie Dropje, heeft de karakters perfect laten matchen met de decors.
Michiel Romeyn heeft een hechte band met de brouwerij. Zo werd er in 1996 een Lullo biertje van ‘t IJ voor een feestaflevering gelanceerd en heeft Romeyn in 2019 een struisvogel-ij ontworpen voor de PaasIJ Eggshibition. Hij kan iets wat vreselijk commercieel klinkt, heel anders laten overkomen.
Zelfdoen als culturele norm
Zatte Tripel staat voor vrijzinnig denken en is geboren uit een cultuur die ‘zelfdoen’ op veel gebieden als norm verhief. Voor oprichter Kaspar Peterson in 1985 officieel begon, brouwde hij hem al thuis op het binnenplaatsje, in de keuken en in de schuur. De slaapkamer werd omgevormd tot gist- en lagerruimte. Gebotteld werd de Zatte Tripel in de gang. Toen de kratten zich binnen niet meer lieten opstapelen, verhuisde de brouwerij naar het badhuis aan de Funenkade. Daar wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebrouwen.
De steden in Nederland zijn de afgelopen drie decennia veel veranderd, maar het belang van creatieve cultuur en zelf willen ondernemen is nog nooit zo sterk aanwezig geweest. Hoewel de technologie is veranderd zijn creatieve broedplaatsen en de wil om op een lokaal niveau samen te willen werken alleen maar populairder geworden in alle lagen van de samenleving. Deze ‘zelfdoen-cultuur’ is typisch Nederlands en in alle lagen van de samenleving zichtbaar. Liefde voor de stad en het avontuur in het leven opzoeken is een krachtige emotie welke als hefboom dient binnen de merkstrategie.
Brouwerij 't IJ
Zatte Tripel
Commercial Een van de Instagram Stories - The
- End