amsterdam&partners • Mijn wens voor Amsterdam • KAPOOOW

Mijn wens voor Amsterdam

amsterdam&partners

Aanleiding

Na bijna 2 jaar werken aan het vernieuwd verhaal van Amsterdam is het tijd om het verhaal in de stad te gaan vertellen aan de bewoners. Vanzelfsprekend zijn de Amsterdammers de eersten die we het verhaal willen laten omarmen. Eén van de redenen waarom we werken aan een vernieuwd verhaal van Amsterdam is dat de stad in 2025 750 jaar bestaat. Die twee ijkpunten, het vernieuwd verhaal en het aanstaande jubileum vragen erom opnieuw de trots op de stad aan te wakkeren bij alle Amsterdammers, door middel van een activatie die hen enthousiasmeert om positief bij te dragen aan hun geliefde stad, in een meer inclusieve en duurzame richting.

Doelstelling

Doelstellingen binnen de merkcampagne waren ‘zichtbaarheid’, ‘verbinden’ een ‘soft introductie van het vernieuwde verhaal’, het ‘vergroten van de brand awareness & adoptie van Iamsterdam en Uitinams.’ Belangrijk hierbij was dat het vernieuwde verhaal van Amsterdam werd ondersteund door inbreng van bewoners. De multimediale 360-graden campagne heeft gebruik gemaakt van kanalen zoals trams in Amsterdam, TV, Direct mail, Outdoor, Boomerang kaarten, Print, Online, Social. Daarnaast hebben een aantal partners van de gemeente de campagne geprojecteerd op unieke locaties zoals het Stedelijk en NEMO.

Idee

Om de Amsterdammers hun trots en wensen voor de stad uit te laten spreken lanceert amsterdam&partners een videogedreven imagocampagne met een authentiek karakter.

Iedereen is wel bekend met het beeld van een ansichtkaart uit de stad. Een ouderwets vaandel met de tekst “Groeten uit Amsterdam”, vaak aangevuld met wapen van de stad, over een of meerdere foto’s van Amsterdamse bezienswaardigheden.

Daarnaast worden er tijdens de feestdagen nog steeds veel wenskaarten verstuurd, waarmee mensen iemand een mooie wens voor het nieuwe jaar geven. In deze campagne creëren de Amsterdammers wenskaarten voor de stad.

Video

De hoofduiting van de campagne is een compilatievideo, van tientallen Amsterdammers uit de hele stad die samen wensen voor de stad uitspreken. Deze wensen vormen samen een grootse wens in de edit, waarbij mensen elkaars zin lijken af te maken of op elkaar lijken te reageren. Een video waarin positiviteit en authenticiteit de boventoon voeren, maar kritische noten niet gedempt worden.

Mensen die hun wens uitspreken op straat houden een frame vast, wat de indruk geeft van de opmaak van een wenskaart. Onderaan de lijst staat een tekst met “Mijn wens voor Amsterdam”, vergezeld door een I amsterdam logo. Doordat de Amsterdammers zelf een kader vasthouden, creëren ze eigenlijk levende wenskaarten van een stukje Amsterdam, waar ze zelf de hoofdrol in spelen. Met dit kader ontstaat een herkenbaar campagnebeeld wat op diverse manieren gebruikt kan worden.

Instagramfilter

Om de doelgroep direct onderdeel te maken van de campagne, is er een Instagramfilter ontwikkeld. Via deze filter kan men een wens opnemen in eigen omgeving en delen via Instagram en Facebook Stories. Het frame uit de video’s verschijnt zodra je de filter gebruikt.

Strategie

Wenskaarten zijn over de hele wereld een begrip. De aanleiding ervan kan soms veranderen maar een viering van liefde, een geboorte en verjaardagen worden vaak bezegeld met een wenskaart aan de gelukkige. Ansichtkaarten zijn een net zo wijdverspreid begrip. We nemen ze mee bij een bezoek aan een andere stad en bezoekers van Amsterdam sturen ook nog altijd ansichtkaarten naar hun dierbaren.

Wens- en ansichtkaarten verbinden

Zowel wens- als ansichtkaarten zijn daardoor positieve symbolen van verbinding tussen mensen. Bij een ansichtkaart laat je weten dat je aan een persoon denkt als je ver weg en krijgt diegene een impressie van jouw (vakantie)adres. Met een wenskaart wens je een persoon een vorm van positiviteit toe.

Jaarlijks wenskaarten onderzoek PostNL

PostNL doet jaarlijks onderzoek naar de postgewoontes onder Nederlanders. In het onderzoek uit 2021 komt naar voren dat wenskaarten onverminderd populair blijven, opvallend daarbij is dat vooral “Nederlanders tot 40 jaar actiever post zijn gaan versturen in het afgelopen anderhalf jaar. We versturen voornamelijk kaartjes op verjaardagen, ter condoleance, bij een geboorte en om iemand beterschap te wensen. Resi Becker, directeur Mail Nederland bij PostNL: “We worden blij van post. Bijna 90% van de respondenten geeft aan dat het ontvangen van een kaartje een goed gevoel geeft. Een klein gebaar kan veel betekenen, zo wijst het onderzoek uit. Een kaartje laat zien dat een ander aandacht voor je heeft.”