Canon van Nederland • Canondagen Campagne • KAPOOOW

Canondagen Campagne

Canon van Nederland

Bekijk op https://kapooow.nl/canondagen-campagne/

Aanleiding

De Canon van Nederland gaat over historische en culturele onderwerpen die we als samenleving belangrijk genoeg vinden om mee te geven aan volgende generaties en nieuwe inwoners. De Canon telt vijftig vensters: belangrijke personen, voorwerpen en gebeurtenissen die samen het verhaal laten zien van de historische en culturele ontwikkeling van ons land. Goudgerand, maar niet zonovergoten.

In 2019 is er een herijking van de Canon geweest en dit werd nationaal nieuws omdat de Canon ons diep in onze identiteit raakt. De Canondagen zijn een tweedaags evenement waarin Canonmusea publieksactiviteiten organiseren waarbij de Nederlandse geschiedenis en de Canon van Nederland centraal staat. De Canondagen moeten vooral een bijdrage leveren aan het doel om de Canon bij een breed publiek bekend te maken en de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Belangrijk hierbij is dat er vanuit de kernwaarden van het merk in simpele taal kan worden gesproken om zo de drempel te verlagen van een museumbezoek aan een van de aangesloten musea.

IDEE

Het Canonnetwerk laat heel mooi zien hoe ons hele land gevuld is met geschiedenisverhalen, waarbij de Canondagen een uithangbord zijn van deze toffe locaties. In dit concept laten we zien dat je overal in Nederland geschiedenis kan vinden en maken we het netwerk zichtbaar. Dit concept laat de verhalen en highlights van deze plekken zien en toont hierdoor ook de veelzijdigheid van de locaties van het Canonnetwerk. Hierdoor ontstaat een indrukwekkend beeld van de geschiedenis die je tijdens de Canondagen zelf kunt beleven.

CAMPAGNEBEELD

Het campagnebeeld is een grote fysieke gestileerde kaart van Nederland. De landgrenzen worden gevormd door de oranje draad van het Canon, welke uitmondt in het logo in een hoek van de uiting. Het land is royaal gevuld met kleine herkenbare voorstellingen, denk hierbij aan:

Naast de Out-of-Home, print en social uitingen is er ook een radiocommercial geproduceerd. Dit is een reis door de tijd, waarbij de spreker constant van stem wisselt en je steeds andere geschiedenis om je heen hoort als luisteraar.