Tropenmuseum • Verdiep je in een ander • KAPOOOW

Verdiep je in een ander

Tropenmuseum

Voor een nieuwe imagocampagne heeft het Tropenmuseum KAPOOOW gevraagd een concept te ontwikkelen om mensen uit te nodigen meer over zichzelf en elkaar te leren tijdens een museumbezoek.

In de campagne worden verschillende doelgroepen opgeroepen zich in vrienden, familie en zichzelf te verdiepen. Dit gebeurt aan de hand van een bezoek aan het museum vanuit het perspectief van drie bezoekers, door elkaar verweven in een stopmotion video.

Via deze video laat het museum zien wat de drijfveren zijn voor een bezoek aan het museum, vaak wil een bezoeker zich verdiepen in een (sub)cultuur en daarmee in andere mensen. Meestal altijd omdat een persoon uit deze (sub)cultuur een aanwezige rol speelt in hun leven. Denk bijvoorbeeld aan teamgenoten, collega’s, vrienden of familie. Uiteraard zijn er ook mensen die door de veranderende maatschappij verdieping zoeken tijdens een museumbezoek om de wereld om hen heen beter te begrijpen.

Strategie
De behoefte om meer te begrijpen van de mensen om ons heen is een universeel menselijk thema. Ongeacht welke gemeenschap een persoon ook vandaan komt. Waar ook ter wereld willen mensen met elkaar verbinden. Wanneer mensen zich in elkaars gemeenschappen verdiepen leidt dat tot positieve resultaten voor beide gemeenschappen. Het concept heeft dat dan ook als vertrekpunt voor de imagocampagne genomen.

Doelgroep
De imagocampagne speelt in op de behoefte van de verschillende doelgroepen om een snel veranderende maatschappij en haar inwoners beter te begrijpen. Jezelf verdiepen in een ander heeft positieve connotaties voor zowel de zender als de ontvanger. Het kan zelfs iets liefs hebben. Degene die onderdeel zijn van deze gemeenschap voelen zich gezien en mensen van buiten deze gemeenschap kunnen op deze wijze meer leren over de mensen met zij elke dag samen door de maatschappij heen bewegen. Door je in een ander te verdiepen, verdiep je je dus uiteindelijk ook in jezelf. Vanuit verdiepen komt waardering en bewondering. De kern van het concept en de daaruit vloeiende imagocampagne is dan ook dat iedereen binnen de doelgroep voornamelijk mens is, om zo aan te sluiten bij de missie en visie en kernwaarden van het Tropenmuseum.

  • Tropenmuseum

    Verdiep je in een ander

    • Ontwikkel een concept om mensen uit te nodigen meer over zichzelf en elkaar te leren tijdens een bezoek aan het Tropenmuseum.
  • Timeline video

  • Digital Out-of-home

  • Veel poses!

    • The
    • End