Tropenmuseum • Plastic Crush • KAPOOOW

Plastic Crush

Tropenmuseum

Om de Plastic Crush tentoonstelling aan te kondigen en op directe maar positieve wijze aan te geven dat deze tentoonstelling om de doelgroep draait, lanceert het Tropenmuseum de ‘Wat draag jij met je mee? -campagne.

Campagnebeeld
Het campagnebeeld omvat drie posters waarin op elke poster een ander mens te zien is in hun ‘unieke plastic outfit’. Hierin zijn drie van de zes thema’s uit de collectie uitgewerkt. De mens staat centraal in het beeld met daarbij de oproep ‘Wat draag jij met je mee?’ In het kort laat de campagne via opvallend beeld met ‘stopping-power’ de relatie zien vanuit drie thema’s, plastic en identiteit.

In de tentoonstelling kunnen zij op die manier ook hun identiteit verkennen binnen de context van de campagne. Hiermee wordt een duidelijke referentie gemaakt naar portretten die vaak in o.a. de mode-industrie naar voren komen om mensen en kleding te combineren tot een identiteit.

Strategie
Plastic maakt deel uit van iedereens leven. Vaak ben je niet bewust van je verbruik, doordat een hobby eigenlijk veel plastic bevat, of zit het in je boodschappengedrag. De campagne laat op een opvallende manier zien wat mensen met zich meedragen in het dagelijks leven, om zo de doelgroep bewust te maken van al het plastic om hen heen.

Deze link tussen mens en object sluit ook aan bij de missie en visie van het Tropenmuseum, wat zich onderscheidt als een etnografisch museum met objecten en verhalen over mensen. De eenvoud om één tentoonstellingsobject per uiting uit te lichten, draagt bij aan de herkenbaarheid van het plastic object. Om zo de relatie van de doelgroep met plastic te onderstrepen en hen nieuwsgierig te maken naar de ‘Plastic Crush’-tentoonstelling.

‘Plastic Crush. Wat draag jij met je mee?’

  • Tropenmuseum

    Plastic Crush

    • Anders dan de meeste tentoonstellingen over plastic, vertelt deze tentoonstelling geen chronologisch Europees verhaal. Persoonlijke verhalen en objecten laten de impact van plastic op macro- en micro niveau zien en worden gelinkt aan wereldwijde systemen die plastic introduceerde en verspreidde. Het hedendaagse plastic debat verbindt ons al mens wereldwijd.
  • Gunnar

  • Christy

  • Xiang Yu

  • Digital out-of-home

  • Plastic fantastic Couture

    • The
    • End