KWF • Ik doneer voor • KAPOOOW

Ik doneer voor

KWF

Bekijk op https://kapooow.nl/kwf-kankerbestrijding-ik-doneer-voor/

Een op de drie Nederlanders krijgt kanker. Daarom is KWF Kankerbestrijding op een missie. KWF financiert en begeleidt wetenschappelijk onderzoek, beïnvloedt beleid en deelt kennis over kanker en de behandeling ervan. KWF, Nederlands meest geliefde liefdadigheidsmerk, werd in 1949 opgericht als een geschenk van koningin Wilhelmina aan het Nederlandse volk.

KWF vroeg KAPOOOW om een online campagne op te zetten om via een eenmalige donatie geld in te zamelen voor onderzoek. De campagne moest passen in de nieuwe merkstrategie van KWF waar waarden als positiviteit en vertrouwen voorop staan.

Met bovenstaande in het achterhoofd werd de interactieve campagne 'Ik doneer voor' ontwikkeld. Het concept van de campagne laat mensen op een bescheiden maar emotioneel aangrijpende manier zien waarom het belangrijk is dat ze doneren. De campagne roept de doelgroep op om te doneren en op sociale media te delen wie ze in gedachten hebben via de call-2-action "Voor wie doneer jij?"

YouTube en Facebook advertenties, online banners en Out-of-Home kanalen gaven een podium aan de verhalen van echte mensen over dierbaren die met kanker te maken krijgen. In de video's en banners horen we vrienden en familie praten over de impact die de ziekte heeft op hen en hun dierbaren. De video's eindigen met een positieve boodschap via een persoon die zegt:“Ik doneer voor (een geliefde), omdat ik wil dat ze een gelukkig en gezond leven leidt. Voor wie doneer jij?”

Nadat mensen op de advertentie klikten, werden zij doorgestuurd naar www.kwf.nl/ikdoneervoor waar zij konden doneren, een verhaal schrijven en op hun tijdlijn delen voor wie ze doneren. De website toont ook andere unieke en persoonlijke verhalen om de doelgroep te inspireren om hun eigen verhalen te schrijven.

De strategie is dat vrienden en familie van de doelgroep zich betrokken voelen om ook te doneren. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze vrienden en familie de persoon die met kanker te maken heeft ook kennen. Daarom creëren de verhalen empathie en motivatie om te doneren. Een andere motivatie is dat geld voor kankeronderzoek minder abstract en persoonlijker wordt omdat het op sociale media wordt gelinkt aan een dierbare. Op deze manier wordt geld voor onderzoek een urgente en emotionele aangelegenheid.

  • Rajeev doneert voor zijn moeder (social video)
  • Wai doneert voor zijn vriend Marco (social video)
  • Jorinde doneert voor haar collega Jacco (social video)
  • Nicole doneert voor haar zus Saskia (minidocumentaire)
  • Steve doneert voor zijn vader Rene (social video)
  • De verhalenboom op Utrecht Centraal
  • De KWF Verhalenboom aan het optuigen!
    • The
    • End