Tropenmuseum • Sabi Suriname • KAPOOOW

Sabi Suriname

Tropenmuseum

In het (geïllustreerde) Nederlandse medialandschap zijn niet-witte karakters niet tot nauwelijks te vinden. De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven bijgekomen om media en redacties vanuit een intersectioneel perspectief te laten handelen en inclusiviteit en representatie van niet-witte Nederlanders in media te bevorderen.

Om aandacht te vragen voor de nieuwe tentoonstelling heeft Tropenmuseum Junior samen met reclamebureau KAPOOOW een interactieve en cultureel authentieke campagne ontwikkeld die potentiële bezoekers door middel van relevante storytelling voor, tijdens en na het bezoek blijft raken.

In de inclusieve campagne maakt de doelgroep kennis met Harvey, zijn oom Kenneth die in het Tropenmuseum werkt en hun ontdekking van Sabi Suriname. Na de magische ontdekking vertelt Harvey zijn ongelooflijk, maar waargebeurde verhalen over de Sabi Suriname aan zijn vrienden. De doelgroep wordt daarna aangespoord zelf de tentoonstelling te gaan beleven.

Om de doelgroep te introduceren tot de tentoonstelling en de karakters, trapt de campagne af met een korte tekenfilm over de ontdekking, welke via social media, als televisiecommercial en in de bioscoop wordt vertoond. In de laatste scene ziet de kijker Kenneth, Harvey en zijn vrienden terwijl zij vol ongeloof op hun gezicht bij de magische wand staan en de doelgroep aankijken.

De ‘Selfiemaker’, een authentieke deelbare activatie: Dit zorgt voor authentieke user-generated content waarbij de doelgroep zelf onderdeel wordt van Harveys wereld, middels een ‘character creator’. Dit als activatie op doelgroep-specifieke evenementen als Kwaku en Keti Koti, maar ook op evenementen met een bredere samenstelling als de Uitmarkt of Museumnacht. Daarnaast wordt de ‘Selfiemaker’ ook in het museum zelf geplaatst, en een ervaring zijn om de bezoeker onder te dompelen en meer user generated-content te creëren. 

Door de doelgroep een selfie te laten creëren gaat de campagne individueel meer beklijven.

Om dezelfde reden is er ook een Instagram filter ontwikkeld, waarbij de doelgroep vast de wereld van Sabi Suriname kan betreden. Er landt een grote kiskadie op je hoofd terwijl je in de deuropening staat zoals in het campagnebeeld. Hier kun je zelf poseren met een verbaasde blik en je volgers nieuwsgierig maken naar de tentoonstelling.

De campagne is in het tweede jaar aangevuld met een long format animatie-serie voor IGTV (Instagram TV), waarin oom Kenneth vertelt over Surinaamse vieringen en feesten. Op deze manier worden de karakters ook tot leven gebracht buiten het museum, wat ze 'echter' maakt voor de doelgroep. In een speciale aflevering over "De Dag van de Marrons", komt Oom Kenneths goede vriend en bekende Surinaamse zanger Kenny B langs, om over zijn voorouders te vertellen.

De campagne heeft een hoog inclusief karakter, hierdoor kan grootstedelijke cultuur authentiek overgebracht worden, waarbij de doelgroep in hun culturele hart geraakt dient te worden.