Museum Volkenkunde • DierenAcademie Eindfeest • KAPOOOW

DierenAcademie Eindfeest

Museum Volkenkunde

Bekijk op https://kapooow.nl/dierenacademie-eindfeest/

Om awareness bij de doelgroep te brengen, en hen te activeren, voor een laatste keer een bezoek te brengen aan de Dierenacademie, lanceerde Wereldmuseum Leiden de Eindfeest-campagne. De leerlingen en docenten van de Dierenacademie vieren samen feest tijdens deze speciale week.

Campagnebeeld

Het campagnebeeld bestaat uit drie scenes uit een schoolfeest, waarbij de dierendocenten samen met de leerlingen het einde van het schooljaar vieren. De dierendocenten doen ­ net zoals menselijke leraren ­ één voor een één act op het feest, omringt door feestende leerlingen. Deze acts zijn deels gekoppeld aan eigenschappen van het dier in kwestie:

  1. - Juf kraanvogel die uit haar dak gaat en omringd wordt kinderen die onder de indruk zijn of zelf ook een dansje wagen
  2. - Meester Wolf die een lied zingt, met enthousiaste juichende leerlingen eromheen
  3. - Directeur Olifant die in een glitterpak laat zien dat die best een Tik Tok dansje mee kan doen met de leerlingen.

Beeldtaal

Om een opvallende en onderscheidend campagnebeeld te creëren, werden alle scenes in het echt gemaakt. Zo maken we ook een link naar de eerdere campagne, waarbij de dieren ook met poppen gemaakt waren, echter zitten we nu wel op een kleinere schaal. Daarnaast benadrukken we hiermee het tastbare en interactieve aspect van de expositie.

De scenes zijn als diorama’s gemaakt, met gestileerde kleifiguren en miniatuur objecten. De werden worden met echte discolampen belicht en rook omringt, zodat we de sfeer van een schoolfeest goed konden vangen. Het campagnebeeld kreeg zo een sympathieke uitstraling die doet denken aan bekende kinderproducties.

Animaties

Om het eindfeest echt tot leven te brengen maakten we animaties van de feestscenes. Dit deden we door de diorama’s te animeren op een kinetische manier, dit komt erop neer dat we met een motortje beweging toevoegden aan de scenes, om de kinderen en docenten te laten dansen, zingen en juichen. Vervolgens werd er met o.a. discolicht en rook een echt feest gecreëerd.

  • Een van de posters
  • De olifant
  • De wolf voor Stories
  • De kraanvogel
  • Zo kwam de campagne tot stand
  • De schetsen voor het campagnebeeld
  • Soepel jasje
  • Kleikids
  • Droogijs
  • Powered by Lego ;-)
    • The
    • End
  • Een van de posters
  • De olifant
  • De wolf voor Stories
  • De kraanvogel
  • Zo kwam de campagne tot stand
  • De schetsen voor het campagnebeeld
  • Soepel jasje
  • Kleikids
  • Droogijs
  • Powered by Lego ;-)
    • The
    • End