Raad van de Raaf
Wereldmuseum Amsterdam
Bekijk op https://kapooow.nl/raad-van-de-raaf/
In Raad van de Raaf maak je kennis met de Nederlandse Raymi en de Groenlandse Ivalu.
Zij horen bij de Raad van de Raaf, een club kinderen die zich samen inzetten voor het klimaat. Raymi en Ivalu stellen je voor aan mensen uit Groenland, Peru, Marokko en Bangladesh, die laten zien hoe zij leven met klimaatverandering.
Aanleiding campagne
Het klimaat verandert en kinderen in Nederland zijn zich daar maar al te bewust van.. Wanneer je aan tien kinderen en jongeren vraagt of zij zich zorgen maken over het klimaat, zeggen er zeven 'ja', zo blijkt uit onderzoek. Via het nieuws, sociale media en school krijgen zij er veel van mee. En soms hebben ze de gevolgen van klimaatverandering zelf ondervonden.
Kinderen willen graag in actie komen gaan maar lopen daarmee tegen de ‘wereld van volwassenen aan’.
Uit onderzoek blijkt dat 56% van de Nederlandse kinderen zich zorgen maakt over het klimaat. Bijna de helft van de kinderen is actief bezig met het verminderen van zijn of haar impact op het klimaat.
Idee
Om het verhaal van de tentoonstelling op spannende wijze te laden bij de doelgroep en de ‘Raad van de Raaf’ tot leven te brengen, creëren wij een campagne die doet denken aan een avonturenfilm voor kinderen. ‘De Raad van de Raaf’ wordt gepresenteerd als een spannende actiegroep waar de doelgroep dolgraag bij wil horen. De campagne strooit met fragmenten en indrukken van wat je allemaal te wachten staat in het museum. In dit concept staan Ivalu en Raymi, de Raad van de Raaf, spanning, avontuur, verbinding, hoop en ‘actie ondernemen’ centraal.
Er zijn elementen van de Raad zichtbaar, zoals een lidmaadschaps-pin die de kijker uitnodigt om lid te worden. Ook is de raaf als dier zichtbaar. Ook zien we uiteraard de milieuproblematiek terug in de vorm van een wereldbol gecentreerd op Groenland omringd door vervuilende industrie.
Art direction
Als inspiratie voor Ivalu hebben we gekeken naar hedendaagse influencers uit Groenland. Hierdoor hebben we haar een realistische en moderne look gegeven. Ze draagt een warme winterjas met een “Raad van de Raaf”-pin.
Verder draagt ze traditionele oorbellen om een directe hedendaagse inheemse referentie te maken. Verder zijn we weggebleven van traditionele kleding om veel voorkomende stereotypes te voorkomen.
Strategie
De expositie geeft de doelgroep handelingsperspectief en biedt de doelgroep onderdeel te worden van een gemeenschap die zich inzet klimaatverandering te agenderen. Het is belangrijk dat dit terugkomt in de storytelling en interactie van het concept en de interactie met de doelgroep.
De Raad is een goed element om deze gemeenschap terug te laten komen waarin ‘verhalende (interactieve) missies’ een grote rol kunnen spelen waarin de doelgroep aan mee kan doen om zo zichtbaar en effectief een steentje bij te dragen, daarin is ook ruimte voor cultuur en intersectionele identiteiten.
Het concept moet een podium bieden aan de inheemse gemeenschap om zo het land en de mensen in al haar glorie te tonen. Hierin kan globalisatie, de andere landen naast uiteraard Groenland en de verbinding met Nederlandse kinderen, ook een rol spelen. Belangrijk is dat naar voren komt dat er emotionele verbindingen worden gemaakt tussen Nederland en Groenland en dat de inheemse mensen en hun cultuur met waardigheid en gelijkwaardigheid en middels een moderne lens worden neergezet.