Stedelijk Museum • Gewoon in het Stedelijk • KAPOOOW

Gewoon in het Stedelijk

Stedelijk Museum

Aanleiding
Om het Stedelijk weer top-of-mind te krijgen bij gezinnen wanneer zij een leuk uitje zoeken, is er vanaf 2022 elke week een familieaanbod. In het weekend bijvoorbeeld is er op zaterdag een familierondleiding en op zondag kan je de Whats-App speurtocht doen. Verder kan je elke dag een audiotour speciaal voor kinderen doen, door de tentoonstelling Tomorrow is a Different Day. Met het project Samen zijn wij Stedelijk is verder ook onderzoek gedaan naar de vraag waarom gezinnen uit verschillende wijken in Amsterdam (Noord, Nieuw-West, Zuidoost) veel minder naar het museum komen, dan gezinnen uit andere wijken. De bevindingen en verwachtingen die men heeft bij een museumbezoek zijn van belang om meegenomen te worden in een campagne gericht op gezinnen. Stedelijk Museum heeft KAPOOOW gevraagd een drempelverlagende campagne te ontwikkelen voor alle mensen uit deze stadsdelen in Amsterdam waarbij ouders een speciale focus krijgen.

Idee
KAPOOOW heeft vier drempelverlagende animaties ontwikkelt die aan de hand van een grapje iets laten zien, waarvan je niet wist dat het kon of mocht in het Stedelijk Museum. De vier scenario’s draaien om zaken zoals dat je gewoon met je buggy het museum in mag, dat er een audiotour is voor kinderen, dat je in het Stedelijk geen kunstkenner hoeft te zijn, en tenslotte dat je gewoon hardop mag praten en lachen tijdens een bezoek aan het Stedelijk. Naast de animaties is er ook een out-of-home campagne ingezet.

Deze animaties zijn op passende wijze tot stand gekomen via tientallen kleine schilderijtjes, die samen een animatie vormen. Voor de campagne zijn meer dan 100 schilderijtjes gemaakt, die een opvallend campagnebeeld tot gevolg hebben. Deze look moet kijkers gelijk duidelijk maken dat ze met een museum te maken hebben en zijn grappig van aard om bij te dragen aan de laagdrempelige boodschap.

Strategie
Uiteraard zijn alle animaties inclusief qua "cast", Ook zijn deze toegankelijk qua taalgebruik, om het highbrow imago van de huidige Stedelijk bezoeker een beetje te ontkrachten. Het doel van deze animaties is om de doelgroep zich meer welkom te laten voelen.

  • Stedelijk Museum

    Gewoon in het Stedelijk

    • Bedenk een campagne die de drempel verlaagd voor een bezoek en gezinnen welkom laat voelen.
  • Jezelf laten horen?

  • Newbies & Die-hards?

  • Buggy mee?

  • Audiotour voor kinderen

  • Poster

  • Wildplak = lowbrow

  • Om dit te maken...

  • ...kost tientallen schilderijtjes per animatie!

    • The
    • End