KWF • Doneer een lampion • KAPOOOW

Doneer een lampion

KWF

Briefing

Rond de feestdagen komen mensen die om elkaar geven samen. Waar mensen vaak niet bij stilstaan, is dat deze periode extra zwaar kan zijn voor iemand die met kanker te maken heeft. Creëer een geïntegreerde en deelbare campagne met een thematische insteek waar KWF zichtbaar naar voren komt. Tot slot moet het een tijdelijk en actiematig (vanuit de donateurs) karakter hebben met een duidelijk start en eindpunt.

Idee

Nederland bouwt elk jaar tijdens de donkere dagen samen een tijdelijk monument voor iedereen die met kanker te maken heeft. Middels een donatie kan de doelgroep een lampion laten plaatsen op een bijzondere locatie. Aan het einde van de campagne wordt dit monument aan de hand van een ceremonie ‘aangestoken’ tijdens de Verlichtingsceremonie. Via deze wijze kunnen zij zo hun dierbaren herinneren of een hart onder de riem steken en zien zij dat vele met hen ook iemand hebben verloren.

Strategie

De donateurs creëren met een kleine handeling in de vorm van donaties, een authentiek, landelijk doch persoonlijk moment; het verlichten van een bijzondere locatie met lampionnen, om zo de slachtoffers van kanker te herdenken. De drempel om mee te doen is laag en daardoor wordt het aantrekkelijker voor de doelgroep om mee te doen. Daarnaast kan de doelgroep hun verbondenheid met elkaar tonen, door onderdeel te worden van een groots gebaar.

De drukbezochte locatie maakt dat er een gezamenlijke trots vormt bij de doelgroep. De impact van het beeld laat zien hoeveel mensen er verloren zijn aan kanker, hierom is het belangrijk dat de doelgroep doneert. Tot slot ziet men in alle uitingen constant hetzelfde beeld van donateur met lampion, waardoor het blijft hangen in het hoofd en het concept een geïntrigeerd karakter krijgt.

Door voor iedere donatie/slachtoffer een lampion te ontbranden, wordt zichtbaar hoeveel slachtoffers kanker heeft gemaakt en duidelijk dat donaties belangrijk zijn om deze hoge aantallen te reduceren. Voorafgaande aan het ontbrandingsmoment is dit te zien aan de dynamische reserveringen van het aantal lampionnen op de landingspagina en achteraf aan het campagnebeeld met een hart van duizenden lampionnen.